Bloggpaus i solen..

Åh GUD! Jag tror jav svimmar i solen! Det är så varmt! Kollade på termometern innan jag sprang ner till datan! 30 C i sjuggan! Tänk då solen! Gosh... Var tvungen att ta en paus, kom ju på att klockan  var 12 när jag bloggade sist :S

Nu har jag läst ut Burned Alive! Den var så bra i slutet när man fattade vad allt gick ut på. Dom sista kapitlerna (stavning!) i boken sammanförde alla andra, typ. Så man fattade allt. Och vilket budskap den sedan förde med sig!  Här är några rader från boken:

It's like building a house: You have to put one brick after the other. If one brick isn't solid, what will happen? The other bricks fall. So it's the same thing with this, my sweethearts. Mama wanted to rebuild her house and I thought that later it would be more solid and tall enough to allow Marouan to enter it. If not, it could collapse, my house, and I wouldn't have been able to do anything. But he's here. It's fore you to choose what's next.

Detta är delen där Souad, mamman, berättar för sina två döttrar om sonen som hon hållit hemlig i 20 år. Sonen, Marouan, föddes när Souad var brännskadad och alla skadorna på hennes kropp gjorde att hon inte visste om att hon skulle föda eller att hon födde. Plötsligt låg det ett spädbarn mellan hennes ben och hon förstog inte hur det kunde ha hänt utan hennes kraft.
     Boken är baserad på en sann berättelse. Om den grymma vålden i olika länder. Hur ens far eller mor kan döda en nyfödd flicka, bara för att hon är just flicka. En kvinna är inte värd något, ett får eller en ko är värd mer, eftersom de producerar livsmedel till familjen, men vad producerar en kvinna? Inget.Det enda hon ska göra är att producera söner. Föder man en son blir man hedrad av familjen tills man gör nästa tabbe, som sedan kan leda till döden.

Denna boken rörde mig till djupet, och jag vet inte vad som fick mig att fortsätta läsa. Torteringen? Spänningen? Att berättelsen var sann? För att få veta vad som händer sen? Får kvinnorna gå ut ensamma i staden utan en gift man vid hennes sida? Ja, det är frågan...

Vilken skillnad det finns hos olika religioner och traditioner... Om en man här i Sverige hade försökt sätta eld på en kvinna för att hon hälsat på en man , leder det till fängelse för mordförsök. Men i Jordan, där anses mannen vara en hjälte, för att han försvarat familjens ära och rykte, eftersom en kvinna aldrig får se sin fästman förrän efter vigseln...
Och detta är en sed i Jordan... En tradition...

Stark rekommendation!!    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0